Hvaba?? Hvem gav Guds nådegave til Timotheus? Hvaba??

Håndspålæggelse af ældsterådet
Ugudeligt godt øl

Paulus påminder Timotheus, hvordan han gav ham Guds nådegave ved håndspålæggelse:

2 Timotheus 1,6 Derfor påminder jeg dig om at lade den nådegave fra Gud, som du fik ved min håndspålæggelse, flamme op.

Men i en anden epistel — også til Timotheus — skriver Paulus, at det var ældsterådet, der havde stået for håndspålæggelsen:

1 Timotheus 4,14 Forsøm ikke den nådegave, som du fik i kraft af profetier og under håndspålæggelse af ældsterådet.

Kommentar: Denne selvmodsigelse blev fremhævet af Schleiermacher i 1807. Hvis det var Paulus selv, der havde givet Guds nådegave til Timotheus, så er det uforståeligt, at Paulus i 1 Timotheus giver æren til ældsterådet.(1) I øvrigt påpeger Schleiermacher, at de to andre gange, der optræder et "ældsteråd" i Det Nye Testamente, er der tale om jødernes råd og ikke en forsamling af kristne.

Schleiermacher's pointe var, at 1 Timotheus ikke kunne være skrevet af den samme forfatter som 2 Timotheus. Det pudsige er, at i dag giver de fleste teologer Schleiermacher ret i, at 1 Timotheus ikke er skrevet af Paulus, men samtidig mener de fleste, at det er den samme forfalsker, der har skrevet både 1 & 2 Timotheus (samt Titus).

Det gør selvmodsigelsen endnu mere uforståelig.

Venstre Højre


Fodnoter: (1)

Auch widerspricht die Erzählung selbst jener "anderen 2 Tim. I, 6. nach welcher Paulos ihm durch Handauflegung das xárisma mitgetheilt hatte. Der gute Benson findet es zwar leicht beides zu vereinigen, nemlich nach Paulos haben auch die Aeltesten ihm die Hände aufgelegt, freilich nicht, wie er meint, um ihm den heiligen Geist mitzutheilen, sondern nur um ihre Zustimmung zu erkennen zu geben, und ihm den göttlichen Segen anzuwünschen. Und wirklich kommt es ihm wunderbar zu statten, dass hier metà steht, weil nemlich dià unmittelbar vorhergegangen war. Aber wie kom mt doch hier Paulos dazu, jener Ältestenversammlung zu erwähnen, wenn sie zur Ertheilung des xarismà nichts beigetragen? Oder wenn die Handauflegung gemeinschaftlich gewesen -- wie doch späterhin nicht einmal bei der Einsegnung eines Presbyter Clem. Const. 8, 16. wo freilich auch das presbutérion vorkommt aber schon abgesondert vom èpískopos und den diakónois -- warum schreibt er sich dort 2 Tim. I, 6. die Sache allein zu? Sie sehen, wir kommen hier wieder nicht heraus, wenn der Schreiber beider Briefe einer und derselbe soll gewesen sein.

Citeret fra Friedrich Schleiermacher, Über den sogenannten ersten Brief des Paulos an den Timotheos, 1807, side 58-60.


Mærker: 1 Timotheus, 2 Timotheus, Paulus