Hvaba?? På hvilket bjerg modtog Moses De Ti Bud? Hvaba??

Hvor kommer de Ti Bud fra?
Martin Perscheid

Ifølge 2 Mosebog fik Moses De Ti Bud »på Sinajs bjerg«:

2 Mosebog 31,18 Da han var færdig med at tale med Moses på Sinajs bjerg, gav han ham Vidnesbyrdets to tavler, stentavler beskrevet med Guds finger.

Det samme gælder for de RIGTIGE Ti Bud: »om morgenen gik han op på Sinajs bjerg […] og han gav dem besked om alt det, som Herren havde sagt ham på Sinajs bjerg« (2 Mosebog 34,4-32).

Derimod fortæller 5 Mosebog, at det skete på bjerget Horeb. Moses minder jøderne, hvordan det skete:

5 Mosebog 5,2 Herren vor Gud sluttede en pagt med os ved Horeb.

Vi får også at vide, at Pagtens Ark var helt tom bortset fra De Ti bud fra Horeb: »de to stentavler, som Moses havde lagt i den ved Horeb« (1 Kongebog 8,9; 2 Krønikebog 5,10), og Gud påminder jøderne om »min tjener Moses' lov, som jeg gav ham på Horeb« (Malakias 3,22).

Så hvilket bjerg var det? Sinaj eller Horeb?

Rejsen gennem ørkenen.
Kortet er fra scriptures.lds.org/da/biblemaps/2.
Ruten gennem ørkenen

Kristen bortforklaring #1

Den allermest udbredte bortforklaring er, at Sinaj og Horeb er to navne for samme bjerg. Den slags kan man sagtens påstå, eftersom ingen aner, hvorhenne eventyret skulle forestille at foregå. Tag det kristne kort til højre: Det mest sydlige punkt (punkt 8) er markeret »Sinaj? (Horeb)«. Det er ligesom med de fiktive byer i Det Nye Testamente, Kapernaum og Betsajda. Det hele betyder det samme.

Forklaringen holder dog ikke. Jøderne ankom nemlig til Horeb, før de kom til Sinaj.

I starten af rejsen gennem ørkenen, udførte Moses et af sine mest berømte trylletricks i Horeb. Han slog vand af klippen: »på klippen ved Horeb« (2 Mosebog 17,6). Først to kapitler senere ankommer jøderne »til Sinajs ørken«, hvor de slår lejr »over for bjerget«.

2 Mosebog 19,1 I den tredje måned efter at israelitterne var draget ud af Egypten, netop den dag kom de til Sinajs ørken.
2 Mosebog 19,2 De brød op fra Refidim og kom ind i Sinajs ørken og slog lejr i ørkenen. Dér slog Israel lejr over for bjerget,

Man kan altså ikke læse 2 Mosebog uden at få det klare indtryk, at Horeb ligger før Sinaj på ruten gennem ørkenen. Jøderne ankommer først til Sinaj »I den tredje måned efter at israelitterne var draget ud af Egypten« (2 Mosebog 19,1).

Kristen bortforklaring #2

Man kan påstå, at Horeb og Sinaj er samme bjerg, men at Horeb samtidig også er navnet på et stort bjergområde, hvori Sinajbjerget ligger. Eller man kan påstå det modsattte: Sinaj er navnet på den ørken, hvori bjerget Horeb ligger. Det hele betyder det samme.

Hvis man udnævner Horeb og Sinaj til at dække hele Sinaj-halvøen, kan man naturligvis bortforklare mange ting. Og samtidig reducere teksten til nonsens.

Så i morgen vil vi i stedet kigge på en meget større selvmodsigelse. Nemlig hvornår jøderne modtog De Ti Bud.

2 Mosebog 34,4: Moses tilhuggede to stentavler som de forrige, og tidligt om morgenen gik han op på Sinajs bjerg, sådan som Herren havde befalet ham, og han tog de to stentavler med sig.

[. . .]

2 Mosebog 34,32: Derefter kom også alle israelitterne nærmere, og han gav dem besked om alt det, som Herren havde sagt ham på Sinajs bjerg.
1 Kongebog 8,9: Der var intet andet i arken end de to stentavler, som Moses havde lagt i den ved Horeb, dengang Herren sluttede pagt med israelitterne, efter at de var draget ud af Egypten.
2 Krønikebog 5,10: Der var intet andet i arken end de to tavler, som Moses havde anbragt i den ved Horeb, dengang Herren sluttede pagt med israelitterne, efter at de var draget ud af Egypten.
Malakias 3,22: Husk min tjener Moses' lov, som jeg gav ham på Horeb, lovbudene og retsreglerne for hele Israel.
2 Mosebog 17,6: Dér, på klippen ved Horeb, vil jeg stille mig foran dig. Når du slår på klippen, strømmer der vand ud af den, så folket kan drikke." Det gjorde Moses for øjnene af Israels ældste,

Venstre Højre

Yderligere Selvmodsigelser


Mærker: 2 Mosebog, 5 Mosebog, 1 og 2 Kongebog, 1 og 2 Krønikebog, Malakias, Firekildehypotesen, Udvandringen fra Egypten, De Ti Bud


Op til sektion om Selvmodsigelser