Var Jesus tømrer, eller var han søn af en tømrer?
Markus 6,3 Er det ikke tømreren, Marias søn og bror til Jakob og Joses og Judas og Simon? Bor hans søstre ikke her hos os?" Og de blev forarget på ham.
Matthæus 13,55 Er det ikke tømrerens søn? Hedder hans mor ikke Maria og hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas?
Der er sikkert mange, der vil mene, der ikke er nogen selvmodsigelse her:
Kan man ikke forestille sig, at Jesus både var tømrer og samtidig var søn af en tømrer?
Jo, det kan man sagtens, selvom det ikke står nogen steder.
Det kan man også godt, men det er lidt sværere.
Pointen er, at i dag ved vi, at hverken Markus eller Matthæus var inspirerede øjenvidner. Markusevangeliet er skrevet ca. 40 år efter begivenhederne, og Matthæus og Lukas har skrevet af efter Markusevangeliet. Det vil sige, at hver eneste forskel på Matthæus- og Markusevangeliet skyldes, at Matthæus har foretaget en bevidst ændring. Forskellene på de to vers afslører dermed en forskel i de to forfatteres dagsorden.
I Markusevangeliet er Jesus et almindeligt menneske, der får en åbenbaring ved dåben. Den eneste baggrund, vi nogensinde hører, er i dette ene vers, Markus 6,3. Jesus far nævnes hverken her eller i resten af dette evangelium, så Jesus har formentlig ingen far haft, før han blev adopteret af Gud ved dåben.
Markus 6,3 giver Matthæus flere problemer:
Han skal bruge en far til Jesus' stamtavle, så han opfinder drømmetyderen Josef som en kopi af drømmetyderen Josef fra 1 Mosebog. Dermed kan Matthæus lancere Jesus som den nye Moses.
For en rettro jøde er det pinligt, at Jesus er »Marias søn«. Det tyder på, at Jesus aldrig har haft nogen far, men at han er født udenfor ægteskabet.
I Matthæusevangeliet er Jesus Guds søn fra fødslen af. Det virker lattervækkende, at Guds søn skulle have brugt 30-50 år på at arbejde som tømrer i en lille totalt ukendt landsby.
Med sine små ændringer har Matthæus altså fået løst tre problemer. Lukas undgår problemerne fuldstændigt ved at skrive: »Josefs søn« (Lukas 4,22).
Det har helt fra starten af været et problem for de tidligste kristne, at de måtte forsvare deres nye religion imod konkurrerende religioner, der ikke mente, at Jesus opførte sig, som det passede sig for en gudesøn.
Kirkefaderen Origenes (ca. år 185-254) fortæller, hvordan den græske filosof Celsus havde moret sig over, at Jesus blev henrettet på et kors, når han selv var tømrer. Origenes' svar var mærkeligt: »i ingen af de nuværende evangelier i kirkerne er Jesus selv nogensinde beskrevet som værende tømrer«.(1)
Enten havde Origenes glemt, hvad der står i Markusevangeliet, eller også har hans kopi (ligesom andre håndskrifter af Markusevangeliet) været forfalsket til at ligne Matthæusevangeliet.
Fodnoter: (1)
»He next scoffs at the "tree," assailing it on two grounds, and saying, "For this reason is the tree introduced, either because our teacher was nailed to a cross, or because he was a carpenter by trade;" not observing that the tree of life is mentioned in the Mosaic writings, and being blind also to this, that in none of the Gospels current in the Churches is Jesus Himself ever described as being a carpenter«.
Mærker: Matthæus, Markus, Lukas, De synoptiske evangelier