Hvaba?? Troede familien, at Jesus var tosset? Hvaba??

Var Jesus tosset?
Søde Jesus

I det ældste evangelium, Markusevangeliet, bliver Jesus' familie bekymrede for ham. De ved ikke, at den ånd, han har fået, er en hellig ånd. De går af sted for at få fat i ham, fordi de troede, han var tosset: »de mente, at han var ude af sig selv«:

Markus 3,21 Og da hans slægtninge hørte det, gik de hen for at få fat i ham, for de mente, at han var ude af sig selv.
Markus 3,22 Og de skriftkloge, der var kommet ned fra Jerusalem, sagde: "Han er besat af Beelzebul! Det er ved dæmonernes fyrste, at han uddriver dæmonerne."
Markus 3,23 Så kaldte han dem hen til sig og sagde til dem i lignelser: "Hvordan skulle Satan kunne uddrive Satan?
Markus 3,24 Hvis et rige er kommet i splid med sig selv, så kan det rige ikke bestå.
Markus 3,25 Og hvis et hus er kommet i splid med sig selv, så kan det hus ikke bestå.

Når Matthæus genbruger historien, er det ikke længere Jesus, der er tosset, men befolkningen, der er "ude af sig selv":

Matthæus 12,23 Alle folkeskarerne blev ude af sig selv og spurgte: "Mon han er Davidssønnen?"
Matthæus 12,24 Da farisæerne hørte det, sagde de: "Det kan kun være ved dæmonernes fyrste, Beelzebul, at han uddriver dæmonerne."

Kommentar: Markus' originale historie viser flere træk, der er typiske for Markus:

  1. Markus fortæller aldrig sine læsere, hvad slags ånd, Jesus har fået, men han giver så mange spor, at læseren ikke kan være i tvivl. Dermed skaber han en dramatisk ironi, hvor aktørerne ikke kan indse det, som læseren ved.

  2. Markus er glad for at sandwich'e to historier ind i hinanden: Mens familien er på vej, holder Jesus et foredrag om dæmonuddrivelse.

  3. Jesus fortæller, at "et hus, der er kommet i splid med sig selv ikke kan bestå". Jesus' eget hus er i splid, eftersom hans familie tror, han er tosset, og er på vej for stoppe ham. Dette er endnu et eksempel på Markus' brug af ironi.

Men for Matthæus er alt dette spildte Guds ord på Balle-Lars. Han har besluttet, at Jesus er Guds søn, og han har digtet historien om Gabriels besøg til Josef, de hellige tre konger, Herodes' barnemord og flugten til Egypten. Derfor kunne Jesus' familie umuligt være i tvivl om, at han var noget særligt (på den gode måde), og derfor er Matthæus nødt til at ændre i Markus' tekst, så der ikke står, at familien troede, Jesus var tosset.

Venstre Højre

Yderligere selvmodsigelser


Mærker: Matthæus, Markus, De synoptiske evangelier