Jakob, israelitternes stamfader, var oppe at brydes med en mand, Gud eller en engel. Jakob vandt brydekampen, og tilsyneladende var modstanderen Gud, for han giver Jakob et nyt navn, Israel, med begrundelsen: »du har kæmpet med Gud«.
1 Mosebog 32,29 Så sagde han: "Du skal ikke længere hedde Jakob, men Israel, for du har kæmpet med Gud og mennesker, og du har sejret".
Bibelselskabet forklarer i en fodnote: »På hebraisk er der ordspil mellem Israel og kæmpet med Gud«. El er af Guds navne.
Senere beordrer Gud Jakob at tage til Betel:
1 Mosebog 35,1 Gud sagde til Jakob: "Drag op til Betel, slå dig ned der, og byg et alter for den Gud, der viste sig for dig, da du var på flugt for din bror Esau."
[. . .] [. . .]
1 Mosebog 35,9 Gud viste sig igen for Jakob, efter at han var kommet hjem fra Paddan-Aram. Han velsignede ham
1 Mosebog 35,10 og sagde til ham: "Dit navn er Jakob; men nu skal du ikke længere hedde Jakob. Dit navn skal være Israel." Og han gav ham navnet Israel.
[. . .] [. . .]
1 Mosebog 35,15 Og stedet, hvor Gud havde talt med ham, kaldte Jakob Betel.
Historien gentager sig, og Gud giver endnu en gang Jakob hans "nye" navn: »nu skal du ikke længere hedde Jakob. Dit navn skal være Israel. Og han gav ham navnet Israel«. Gud har åbenbart glemt alt om, hvad der allerede er sket.
Jakob kvitterer ved at kalde stedet for Betel (35,15), der betyder "Guds hus" eller "El's hus". Den opmærksomme læser vil undre sig over, hvordan Gud kunne beordre Jakob til at drage til Betel i 35,1, når stedet først får sit navn i 35,15, men faktisk døber Jakob stedet Betel ialt tre gange.
Så skulle man tro, Jakobs nye navn var etableret. To gange har Gud sagt: »Du skal ikke længere hedde Jakob«, men kort efter havde den alvidende Gud igen glemt, hvad han selv havde sagt:
1 Mosebog 46,2 Gud sagde til Israel i et nattesyn: "Jakob, Jakob!" Da han svarede ja,
1 Mosebog 46,3 sagde Gud: "Jeg er Gud, din fars Gud. Du skal ikke være bange for at drage ned til Egypten, for dér vil jeg gøre dig til et stort folk.
Hvorfor giver Gud Jakob sit nye to gange? Hvorfor glemmer Gud det nye navn igen? Og hvorfor skal Gud introducere sig selv igen, »Jeg er Gud ("El"), din fars Gud« (46,3), når Jakob har mødt Gud masser af gange, og han har givet navn til Israel og Betel?
Mærker: 1 Mosebog, Hoseas, Firekildehypotesen